BlogCikkeinkből


Szerző: Szegedi Fanni

Hová “landolnak” a vevőid? - Landing oldal felépítése designer és szövegíró szemmel

Ha az online marketing eszközöket hatékonyság szerint rangsorolnánk, a top 5 helyezett között szinte biztos, hogy landing oldalakkal is találkoznánk. A landing page, más néven a “landoló” oldal a jól felépített marketing kampányok elengedhetetlen alkotóeleme. Ez az oldal egy olyan “menekülő útvonal” nélküli autópálya, amelyen a vizuális és szöveges tartalmakkal asszisztálva, az úton “végigkanyarodva”, a vevő eljuthat a célodig, tehát a tényleges cselekvésig, a vásárlásig. 

Röviden: a landing oldal tökéletes eszköz célirányos kommunikáció átadásra, konverziónövelésre és direkt vevőszerzésre is. Egy igazán egyedi, hatékony és jól struktúrált landing kialakítása azonban nem egyszerű, a szöveges tartalomnak, a vizuális megjelenésnek, a logikai felépítésnek mind harmonizálnia kell egymással.

 

POTENCIÁLISBÓL TÉNYLEGES VÁSÁRLÓK - EZÉRT FONTOS A LANDING PAGE!

A landing oldal az a lap, ahova a látogató megérkezik webshop felületére egy külső hivatkozásból, például keresőből, PPC kampányról, vagy blogról, e-mailből. Egy olyan a weboldaltól különálló oldalról beszélünk, amely célzott üzenetekkel, ezekkel kölcsönhatásban lévő grafikai elemekkel, valamint következetes stratégiai felépítéssel egyetlen célra fókuszál. Ahogy az oldalon “landolt” a látogató, a landingnek máris be kell vetnie a nehéztüzérséget a figyelem felkeltéséért, majd fokozatosan el kell juttatnia a célig. 

Ameddig a klasszikus értelemben vett főoldalak egyszerre több, akár 4-5 funkciót is ellátnak, különböző célokat elégítenek ki, addig a landing oldal:

  • egyetlen céllal rendelkezik
  • egy célt hivatott kielégíteni
  • egy testre szabott, releváns megoldást kínál a látogatónak
  • extra hatékony 
  • extra effektív
  • nincsenek a már említett “menekülő útvonalak”, nincsenek kibúvók, nincsenek más oldalra mutató hivatkozások
  • nincsenek zavaró, figyelemelterelő tényezők 

 

A fenti tényezők miatt egy tökéletes landoló oldal esetében a látogatónak csak két lehetősége van:

  1. az általad kívánt cselekvés végrehajtása
  2. kilépés/visszalépés az előző oldalra

Természetesen minden landing megtervezésekor az első eshetőségre helyezzük a fókuszt. Ehhez azonban olyan pontossággal kell megcélozni a látogatót, hogy esélye se legyen a második opcióra!

 

Célozz és lőj! - Mi? Hogyan? Kinek? Miért?

Mi a cél? Hogyan érheted el? Kit célzol meg vele? A landing oldal megtervezése előtt ezekre a kérdésekre kell megkeresned a választ

A cél lehet maga a webshop, hírlevél, kategória, egy kiemelt esemény, szolgáltatás, új termékcsoport, akciók hangsúlyozása. A landoló úgy fog funkcionálni, mint egy reflektor, az adott célra helyezi majd a fókuszt.

Az általad kívánt cselekvés a cél függvényében lehet egy tétel kosárba helyezése, hírlevélre való feliratkozás, ajánlat kérése, egy anyag letöltése, időpontkérés, vagy social media platformokon való megosztás is, a lényeg, hogy az oldal segítségével erre buzdítsd, késztesd a potenciális vevőt.

A cél és a cselekvés magával vonzza a célzottat, a célcsoportot is. A Buyer Personád figyelmét kizárólag ezek felé kell irányítanod a dizájnnal és a szöveges tartalommal.

Ha megvan a cél, a cselekvés és a Buyer Persona kiválasztása, mindezek köré kell felépítened a landing oldalt!

 

A VEVŐMÁGNES LANDING OLDAL FELÉPÍTÉSE

A landoló oldalak készítésénél nem igazán vannak kőbe vésett szabályok, hiszen az oldal felépítése, a stílus és a grafikai elemek nagyban függnek a céltól, a cselekvéstől és a célzottól is. Vannak azonban olyan szempontok, amelyeket bármilyen témájú landing esetén érdemes megfogadni:

  • Az üzenet legyen tiszta és érthető, lényegre törő.
  • Csak egyetlen inger érje a látogatót, ne zavarja meg más, felesleges információ, lehetőség
  • Az oldal legyen jól strukturált, könnyen áttekinthető, ne legyen zsúfolt. A “kevesebb néha több” elvén haladva sokkal letisztultabb, érthetőbb és kellemesebb dizájnú oldal hozható létre.
  • A CTA (call to action) gombokat több blokk után is hatásos elhelyezni.
  • Social proof a bizalomért! Érdemes egy külön blokkot szentelni a vásárlói véleményeknek, visszajelzéseknek a weboldallal vagy az adott termékkel, kategóriával kapcsolatban. A hitelesség mellett újabb érveket adhatnak a cselekvéshez.
  • A landolókat két nagy csoportra, tartalomra és dizájnra oszthatjuk. Mindkettőre hasonlóan nagy hangsúlyt kell fektetni ahhoz, hogy igazán vevőcsalogatóvá váljon az oldal. Érdemes előbb az oldal szöveges tartalmát elkészíteni, majd e köré kiválasztani a grafikákat, elrendezést, stílust.

 

Szöveges tartalom

A tervezést tehát a szöveges tartalom átgondolásával, megírásával érdemes kezdeni. Nem lehet a tartalom és a grafikai elemek között alá-fölérendelt viszonyt felállítani, hiszen szimbiózisban élnek az oldalon, kiegészítik egymást, de a látogatókat elsősorban az ajánlatod, a lehetőség fogja érdekelni. A megfelelő szövegezéssel pedig tűpontosan megcélozhatod a fájdalompontjukat. 

Az oldalra landolás után a potenciális vevő a headline-nal, a főcímmel fog találkozni, amelynek rögtön a célt kell előtérbe helyeznie, cselekvésre kell késztetnie. Ebből a frappáns felütésből, CTA szlogenből azonnal megérti, hogy mit is kínál számára az oldal. Az alcímekkel hasonló a helyzet. Görgetés közben ezek az ütős címsorok kiemelkednek az oldalból, szoros kapcsolatban vannak a főcímmel és mind hatnak is a vevőre. Hatékony megoldás, ha a címmel és a különböző blokkok alcímével kezdjük az oldal tartalmát kialakítani.

A blokkok szövegezése szintén a végső célt elégítik ki: kiemelik a pozitívumokat, hatnak az érzelmekre, bizalmat ébresztenek és cselekvésre ösztönöznek. Statisztikák, számok megjelenítésével a logikus vevőkre, a fájdalompontok kiemelésével pedig az érzelmi alapon vásárló vevőkre hathat az oldal. 

Nemcsak az oldal megjelenésében kell logikai kialakításra, blokkokra törekedni, hanem a szövegben is! A kíváncsiság felkeltésétől, az érdeklődés megtartásán és a vágy kialakításán át kell navigálnia a vásárlót a tényleges cselekvés felé.

 

Vizuális tartalom

A vizualitás fontossága az online marketingben a landing oldalak esetében is kiemelt szerepet kap. A szöveg mellett végig asszisztál, irányítja az olvasót. A tökéletes tartalmi megoldások mit sem érnek hozzájuk illő dizájnelemek nélkül. A cél tulajdonképpen egy impulzív szöveg a mai kor webdizájn trendjeinek formulájába és a cég arculati elemeibe csomagolva. A landing stílusánál és dizájnbeli kialakításánál is az egyértelműségre, egyszerűségre, az egységes és kellemes színvilágra kell törekedni.

Még a szöveg formázásánál maradva, a betűtípusok, a méretek és ezek harmonizálása is döntő funkciókat adnak. Fontos, hogy a szöveg kialakítása is illjen az oldal fő látványvonalába, ne menjen az olvashatóság rovására, olvasás közben “jól kell esnie” a szemnek a szövegnek.

A dizájnnak jól beazonosíthatónak és egységesnek kell lennie, a weboldal többi eleméhez hasonlóan képviselnie kell a céged értékeit, közvetítenie kell a vállalkozásod küldetését, célját.

Az ütős címhez extrém kép is dukál: a főcím képe vonzza a tekintetet, megtartja a látogatót, hatékonyan átadja a landoló üzenetét. Ehhez hasonlóan a blokkok melletti képeknek, ábráknak is ki kell egészítenie a szövegezést. A képekkel remekül alátámasztható az adott részlet mondanivalója, a videós bemutatókkal, tartalmakkal pedig még meggyőzőbbé tehető az oldal. Eltérő háttérszínnel a blokkok még jobban elkülönülhetnek, ezzel is jelezve a logikai felépítést.

A kreatív elemekkel sem szabad túlzásba esni, csak a releváns, a cél elérése érdekében hatékony komponensek maradjanak az oldalon. 

 

CTA gombok - Egy kattintásra a céltól!

A CTA gombok szövegezés és dizájn szempontjából is kiemelt figyelmet élveznek, a landoló elemek legfontosabb részei, ezért is említem meg őket külön pontban. A megfelelő CTA szöveg kiválasztásán, a hozzá illő szín, kiemelés helyes használatán és a gomb elhelyezésén is sok múlhat. 

Először is lássuk a gomb szövegét! Legyen egyértelmű, világos, ütős. A cselekvésre ösztönzés mellett a főcímmel és az alcímekkel is passzolnia kell. Az oldalon több variációban is megjelenhet, de ugyanazt a célt kell szolgálnia, ugyanazt a cselekvést kell elérnie.

A CTA gomb kontrasztos háttéren, feltűnő színnel, akár az oldal színeinek komplementerével extra hatékony lehet. 

Elhelyezését tekintve az oldalon többször, akár háromszor, négyszer is megjelenhet egy jól látható helyen, ahol a szövegegységgel is összhangban van. A jó elhelyezéssel gyorsabban és hatékonyabban navigálható az űrlaphoz/letöltéshez/kosárhoz a vásárló.

 

Összegzés

A fent említett lépések, szempontok pusztán csak a felszínt érintik, a landing oldalak tengere hihetetlenül mély, rengeteg tervezést, munkát és komoly stratégiát igényelnek. A valóban profitábilis és hatékony landolók felépítése, logikai menetének kialakítása, a tökéletes stílus megtalálása mind szövegezésben, mind dizájnban nem egyszerű feladat. Egy nem megfelelően megírt szöveg vagy kialakított dizájn a visszájára is fordulhat, nagy csalódásokat okozhat. 

Egy szakértő kreatív és szövegíró csapat segítségével azonban kimaxolhatod a landing oldalakban rejlő lehetőségeket és egy újabb fegyverrel bővülhet a marketingpalettád!

 

Szegedi Fanni
Social Media Manager&Designer

Akik minket választottakÜgyfeleink

Akiket mi választottunkPartnereink