BlogCikkeinkből


Szerző: Laczkó Balázs

Válság és nehézség = lehetőség?

Régóta várom, hogy mikor következik be a gazdasági apokalipszis. Eddig azonban még nem érkezett el. Személy szerint úgy gondoltam már tavaly ősszel, majd télen, hogy óriási visszaesés következik be, cégeink bevételei az év végére markánsan visszaesnek. Nem így történt - szerencsére. 

Félreértés ne essék, természetesen sokakat hátrányosan érint a jelenlegi időszak, azonban úgy gondolom, hogy vannak olyanok, akik számára esélyt tartogat a jelen és a közeljövő. Esélyt arra, hogy növekedjenek és piacot szerezzenek. Amennyiben ez mégsem lehetséges, úgy a józan gondolkodás és az adatok elemzése alapján lehetséges a vállalkozásunk számára kedvező és megfontolt döntést hozni.

 

Más lett a világ

Az egyik kedvenc könyvem/film trilógiám felütésével kezdem. Az elmúlt 3 évben sokat változott a világ. Folyamatosan újabb és újabb kihívásokkal kellett szembenéznünk. A Covid, majd a szomszédunkban zajló háború alaposan felforgatta a világ megszokott működését. Megváltoztak közösségi szokásaink, a vásárlási magatartásunk, átalakult a munkavégzésünk formája (home office), de a kapcsolat tartásának módja is. 

A Covid óta (2020-ról 2021-re 32,4%-kal emelkedett az online vásárlások száma idehaza, 2022-ben is emelkedett, de az emelkedés íve a külső hatások miatt megtört, azaz az emelkedés kevésbé volt markáns) folyamatosan az online értékesítések, üzletkötések felé tolódik az irány a hagyományos “bolti” vásárlások, hagyományos mechanizmusok felől. Az egyébként is a digitalizáció irányába mutató folyamatot jelentősen felgyorsították a külső hatások.

Mindezek összességében, valamint a termékekkel kapcsolatos kihívások  - áremelkedés, beszerzési források megszűnése, termék beszerzési nehézségek - átalakították, megváltoztatták a piacot az elmúlt 2-3 évben.

 

Minden nehézségben ott rejlik a lehetőség

Hiszek abban, hogy minden nehézség és kihívás esélyt is tartogat. Esélyt arra, hogy növekedjünk, erősebbek legyünk. Hogyan lehetséges ez? 

Az előző bekezdésben már leírtam, hogy a közelmúltban megváltozott a piaci környezet. Ez azt jelenti, hogy nekünk is változnunk/változtatnunk kell. A korábban megszokott sémák, magatartások nem biztos, hogy célra vezetőek a jelenben vagy a jövőben. Az üzleti életben, csakúgy, mint az életben csak a változás biztos, ha nem alkalmazkodunk a piaci környezethez lelassulunk, majd végleg elveszünk, mint az evolúció során azok a fajok, melyek nem tudtak alkalmazkodni az új környezethez. Még a dinók is…

Mit csinálj?

Pontos információk hiányában, konkrétumok nélkül nagyon nehéz tanácsot adni. Pláne olyat, ami minden esetben segít. A tanácsom az, hogy vizsgáld meg a termékeid, a piacod, és számolj! Pontos (vagy megközelítően pontos) adatok birtokában tudsz helyes döntést hozni.

A fent leírt pár sor teljesen evidens, csakhogy sokan teljesen figyelmen kívül hagyják a realitást, illetve nem vizsgálják a külső világ adta jeleket. Tehát:

Vizsgáld meg te hogyan és hol állsz a piaci versenyben!

Természetesen nagyon sok összetevőt érdemes vizsgálni ebben az esetben, de ha két tényezőre ránézel, úgy sokkal tisztábban fogod azt látni, hogy mit kell tenned!

Ez a két tényező nem más, mint a termék, illetve a piaci környezet. (Némi átfedéssel)

A termékkel kapcsolatban vizsgáld meg:

  • A termékek beszerzése továbbra is megoldott?
  • A termékek árrése fedezi a költségeket? (A változó beszerzési ár, rezsi, szállítási költségek, stb. vonatkozásában)
  • A termék eladási ára illeszkedik-e a piaci viszonyokhoz? (Alacsony, átlagos, magas)

 

A piaci környezet tekintetében az alábbiakon menj végig legalább:

  • Hogyan alakult a termék iránti kereslet a közelmúltban? (Csökkent, nőtt, stagnált?)
  • Hogyan változott a hirdetési költség az elmúlt időben? (Csökkent, nőtt, stagnált?)
  • A versenytársak változtattak-e a termékek árain?
  • A versenytársak hirdetési aktivitását (többen, kevesebben vagy ugyanannyian hirdetnek, mint korábban?)

 

Természetesen számos szempontból lehetséges még vizsgálni a jelenlegi állapotot, illetve a változásokat. Véleményem szerint, ha legalább ezt a pár tényezőt megvizsgálod sokkal jobb döntést tudsz hozni az üzleti döntésekkel kapcsolatban. 

Néhány eszköz a segítségedre lehet a vizsgálódás során. 

A keresletben megjelenő változásokat a Google Ads Kulcsszótervezőjével egész pontosan meg tudod vizsgálni. Képet kaphatsz arról hogy az elmúlt három hónaphoz képest, illetve a tavalyi év azonos időszakához képest milyen változások láthatóak. (A diagramot követő első és második oszlop)

Google Ads Kulcsszótervező - szezonális változások

 

A Google Ads aukcióstatisztikája abban segít, hogy információt kapjunk arra vonatkozóan, hogy a Google Ads hirdetéseink és versenytársaink hirdetései milyen viszonyban vannak egymással. Azaz ki hirdet többet, ki jelenik meg jobb pozícióban, ki milyen mennyiségben jelenít meg hirdetéseket.

Google Ads - Aukcióstatisztika

 

A Google Kulcsszótervező segítséget nyújt abban is, hogy miként alakulnak a kulcsszavakra érkező kattintások díjai, illetve a kulcsszavakat övező versenyre is iránymutatást ad. A versenyt illetően pontosabb képet kapunk, ha a kulcsszó kutatás eredményeit letöltjük csv vagy excel formátumba, mivel ekkor a magas-közepes-alacsony jelző helyett százalékos arányt kapunk.

Google Ads Kulcsszótervező - kattintási díjak, verseny

 

Összefoglaló

A beszerzett adatok alapján már jobban meg tudod ítélni, hogy mit kell tenned. Néhány példa amit a rapid elemzés eredménye sugallhat. 

Jelentősen csökken a keresések mennyisége az elmúlt évhez viszonyítva. (Hónapok közötti változás az idény jellegű termékek esetén sokszor nem releváns.)

Csökkenő keresési trend éves vonatkozásban - példa - Google Ads

Ne várd el, hogy ugyanolyan mennyiségben tudsz értékesíteni, ha a kereslet (a külső tényezők miatt) harmadával csökken. Ebben az esetben egy ésszerű stratégia mentén javasolt tovább haladni:

  • Vizsgáld meg a megtérülési mutatóid! (hogyan változott)
  • Igazítsd a megtérüléshez a kiadásaid! (Igen, faragj le a kiadásokból, ha muszáj - ne feledd, ha a vállalkozásod nem működik az jobban fog fájni mindenkinek, mint egy költségoptimalizálás.)
  • Vizsgáld meg, hogy versenytársaid aktivitását és a kattintási költségeket! (Előfordulhat, hogy olcsóbban tudsz hirdetni, mivel többen “visszavágták” a hirdetési keretet.)

 

Emelkedett a keresési mennyiség az általad kínált termékekre éves viszonylatban:

Növekvő keresési trend éves vonatkozásban - példa - Google Ads

  • Vizsgáld meg, hogy ki tudod-e elégíteni a növekvő keresletet! (Beszerzés, logisztika, marketing büdzsé, stb.)​
  • Elemezd a hirdetési költségeket, illetve a versenytársak aktivitását! (Ezt követően változtasd - emeld a büdzséd a megfelelő csatornákon)
  • Kövesd figyelemmel a változásokat - vedd figyelembe, hogy a változtatások időt követelnek a hirdetési rendszertől - azaz nem azonnal jelentkeznek az eredmények, sokszor 20-40 nap is szükséges kivárni mindezt (Pont a közelmúltban akartam egy kampányunkat leállítani kb. 25 nap és 600.000 Ft elköltése után. Nagyon rossz megtérülési adataink voltak, de mintegy varázsütésre elkezdett működni a dolog)
  • Mindig elemezz és számolj! Sokszor az elsőre jónak tűnő eredmények a valóságban veszteséget jelentenek.

 

Természetesen rendkívül sok végkimenetele lehet egy ilyen elemzésnek. Ezt természetesen nem fogom ebbe a bejegyzésbe sűríteni. Sokkal inkább az a célom ezzel az irománnyal, hogy mindenki gondolja át és elemezze a piaci helyzetét és objektíven hozzon megfelelő döntést. Ez a piaci helyzet alkalmas arra, hogy sokkal erősebb vállalkozásként kerüljünk ki a mostani helyzetből, mint ahogy belekerültünk. Ez történhet stagnálás mellett, de növekedés és átgondolt piac szűkítés mellett is.

Egy utolsó gondolat - a marketing költségek csökkentésével kevesebb üzemanyag kerül a vállalkozás tankjába.

 

Laczkó Balázs
Minősített Google Ads Szakértő - Tulajdonos

Akik minket választottakÜgyfeleink

Akiket mi választottunkPartnereink