BlogCikkeinkből


Szerző: Laczkó Balázs

Mennyibe kerül a Google AdWords kampány?

Sokan felteszik maguknak ezt a kérdést és jó páran tőlem is megkérdezik.

A válasz sosem egyszerű és sokféleképpen közelíthető meg. Véleményem szerint a végeredmény a fontos, az, hogy az szorzás-osztás után pozitív legyen a hozomány, magyarul érje meg.

Mi az összeg, amiről az mondhatjuk, hogy megéri?

Az általános vélekedés az, hogy az a lélektani határ, amikortól pozitív a ROI, azaz a szint, ahonnan már megtérülnek a befektetéseink. Szerintem ettől eltérhetünk.

A null-szaldó körüli állapot is lehet cél, illetve eredmény. Ez jellemzően webshopok esetén jó megoldás, hiszen a visszatérő vásárlók egy (jó) része már nem a fizetett hirdetések útján fog az oldalra érkezni, hanem direkt találatként. (A domain bepötyögésével.) Már az első vásárlás esetén fontos az elköteleződés kiépítése akár egy köszönő levél, akár egy apró, de hasznos/értékes ajándék formájában.

Ha pontos statisztikákkal rendelkezünk arról, hogy milyen élettartam értékkel rendelkeznek vásárlóink akár bátrabbak is lehetünk!

Egy konkrét példa. A webshop amiről beszélek 30-35%-os haszonkulccsal rendelkező termékeket árul. A fényképen az ehavi AdWords kampány eredmények láthatóak. A bevétel kb. 10%-a konkrét AdWords költség, ami egy kellemes arány, főleg, ha a fentieket figyelembe vesszük.

 

Home made vs ügynökség

Gyakorta felmerülő kérdés, hogy mi magunk készítsük és menedzseljük AdWords kampányainkat vagy bízzuk azt egy ügynökségre? Igyekszem teljesen objektívan 5-5 pontban bemutatni mindkét választás előnyeit és hátrányait egyaránt.

Ha magunk csináljuk

Pro:

  • Nincs ügynökségi munkadíj
  • Nem kell várnunk rájuk, hogy elkészüljenek a munkával, vagy neki kezdjenek, mi akár azonnal nekifoghatunk, ha időnk engedi
  • Nem kell kapcsolatot tartani az ügynökséggel
  • Nem kell a saját szakmánkban szerzett ismereteket, tudást megosztani velük
  • Éjjel-nappal változtatásokat eszközölhetünk a kampányainkban

Kontra:

  • Időigényes a kampányok felépítése és kezelése
  • Folyamatosan képezni kell saját magunkat
  • A képzések időigényesek és a tanfolyamok nem olcsók
  • Rengeteg tapasztalat kell egy folyamatosan jól teljesítő kampány működtetéséhez
  • A tudás/tapasztalat hiánya miatt a téves következtetések rossz irányba vihetnek el

Ha ügynökség menedzseli a kampányunkat

Pro:

  • Más végzi el a munkát helyettünk – rengeteg időt spórolunk meg (közvetlen munka és a folyamatos tanulás)
  • Szakértői gárda menedzseli a kampányunkat, folyamatosan frissülő tudással
  • Ügynökségtől függően nagy tapasztalat birtokában vannak az ott dolgozó kollégák
  • Lehetőség van a Google AdWords béta tesztjeiben részt venni (Ha az ügynökség és a fiók bekerül a kalapba)
  • A hasznos újítások megjelennek a fiókunkban versenyelőnyt biztosítva a piac más szereplőivel szemben

Kontra:

  • Egy jó ügynökség nem olcsó
  • Időt kell szakítani az ügynökséggel való kommunikációra és termék/szolgáltatás megismertetésére
  • Számít a kémia (ha nincs összhang, nehezítheti vagy ellehetetleníti a munkát)
  • Nem biztos, hogy elsőre a megfelelő/számunkra jó ügynökséget sikerül kiválasztatnunk
  • Éjszaka vagy hétvégén feltehetően nem állnak rendelkezésünkre az ügynökség munkatársai
  •  

És akkor még egyszer: Mennyit érdemes költeni az AdWordsön?

Ezt borzasztó nehéz hasra ütve megbecsülni, minden előzmény adat nélkül meghatározni. Ezért minden esetben egy rövid elemzést javasolok, illetve azt vegyük figyelembe, hogy a számunkra fontos kulcsszavak esetén mekkora megjelenési részesedést birtokolunk.

Miért fontos ez? Egy konkrét példán keresztül bemutatom, hogy miért fontos a volumen. Egy kedves ügyfelünkkel kb. 1 évvel ezelőtt kezdtünk el együtt dolgozni.  Sokat nem írok róla, legyen elég annyi, hogy a szolgáltatóiparban tevékenykedik és 3-4 havi új üzletkötés volt az elvárása. A munkakapcsolat előtt saját maga készítette a kampányait. Miután hozzáférést biztosított a fiókhoz magabiztosan jelentettem ki, hogy ezen javítani fogunk, az elvárt mennyiségű ajánlatok leszállítása formájában.

Elkezdve a munkát profin beállítottunk mindent, Brigi kolléganőm a legjobb tudását beletette, de nem történt semmi. Minden eszközt, újdonságot bedobtunk, a kapcsolattartónkkal is beszéltünk, azonban minimális volt az eredmény.

Egyetlen esélyt láttam. A büdzsé emelését. Elég rosszul hangzott. Az ügyfelünknek is. Megemeltük a keretet, konkrétan dupláztuk. És jöttek az eredmények. Nem is akármilyenek. Nagyon-nagy szerződések köttettek meg. A kulcs a költési volumen emelése volt.

Azonban ezt minden esetben körültekintően vigyük véghez! Ha egy rosszul megkomponált kampányt tömünk ki pénzzel az kellemetlen meglepetéseket fog számunkra okozni. Főleg anyagilag…

Ha szegmenstől függetlenül kellene egy beugró havi költségkeretet megjelölni, úgy a minimum havi 100.000 Ft-ot jelölném meg. De ilyet nem teszek, mivel minden termék, szolgáltatás és szegmens más és más. A büdzsé kialakítása körültekintést és előzetes elemzést igényel. Tényleg.

 

Kattintási költség

A konkrét kattintási költség kiszámítása az alábbi képen látható, talán nem igényel magyarázatot. Látható, hogy a kattintási díj mértéke nagyban függ a minőségi mutatótól. A minőségi mutatóról későbbiekben külön bejegyzést készítek, melyben sok érdekességet tudhattok meg.

 

Remélem sikerült támpontot nyújtanom a tekintetben, hogy miként mérlegeljünk az AdWords költségeink meghatározásában és helyes felhasználásában!

Ha kérdésed van, keress bizalommal!

 

Laczkó Balázs

Akik minket választottakÜgyfeleink

Akiket mi választottunkPartnereink