BlogCikkeinkből


Szerző: Völgyi-Szabó Judit

A tökéletes marketing terv felépítése

A marketing terv leegyszerűsítve egy olyan dokumentum, amelyben bemutatjuk a vállalkozásunk múltját, felvázoljuk a jelenét, illetve célokat tűzünk ki a jövőre nézve – készülhet saját célra, külső partnernek, vagy akár befektetők számára is. A jó marketing terv egyszerű, idegen szakszavaktól mentes, gyorsan és könnyen megérthető, logikusan felépített dokumentum.

Miből áll egy marketing terv?

 

1. Vezetői összefoglaló

A marketing terv egészének egy rövid kivonata azok számára, akik nem tervezik az egész dokumentumot elolvasni – maximum 1-2 oldal terjedelmű.

 

2. Piacelemzés

Az adott iparág/terület szempontjából releváns lehetőségek és kockázatok feltárása, ami magában foglalja a gazdasági, a társadalmi és a technológiai környezetet, az iparági trendeket és a versenytársakat (PEST elemzés). A kapott adatokból célszerű SWOT analízist is csinálni.

Versenyelemzés:
A hatékony működéshez elengedhetetlen ismerni a konkurenciát, tisztában kell lennünk azzal, hogy mit, miért és hogyan csinálnak (fel kell deríteni a veszélyeket, hogy arra felkészülhessünk). Ismernünk kell a konkurencia erősségeit/gyengeségeit, a kínált termékeit/szolgáltatásait, az üzleti modelljüket, árképzésüket, pénzügyi helyzetüket, majd a versenytársakról nyert információkat összevetjük saját vállalkozásunkkal (benchmarking) a további információk érdekében.

A versenytárs elemzés néhány hasznos eszköze/lépése:

  • similarweb.com – fizetős szolgáltatás, csak havi 5000 feletti látogatóval bíró oldalak esetén használható: segítségével részletes képet kaphatunk a konkurens cégekről (havi forgalom, látogatottság, milyen csatornákból szerzi a forgalmát, stb.)
  • Google Advanced Search használata (speciális Google „operátorok” használata)
  • A konkurens cég weboldalának részletes kielemzése (kezdőoldal, aloldalak tartalma, kommunikációs stílus, nyújtott szolgáltatások, blog bejegyzések, stb.)
  • A konkurens cég Facebook/Instagram/Twitter stb. profiljának tüzetes vizsgálata (tevékenység, aktivitás, akciók, nyereményjátékok, stb.)

 

 

3. A célpiac meghatározása, elemzése

Hogy cégünk sikeres lehessen, meg kell határoznunk a célpiacot, ismernünk kell a megcélzott vásárlók vágyait, szükségleteit, félelmeit (buyer persona).

 

4. Üzleti célok meghatározása

Ahhoz, hogy lássuk hova tartunk, szükségszerű megvalósítható, elérhető célok megfogalmazása. A küldetéseket célszerű különböző időtartamokra tervezni, úgymint éves, havi, heti célok. A célok kontrollálhatóságának érdekében javasolt ellenőrző pontokat is definiálni havi, illetve negyedéves riportok/értékelések képében. A célok eléréséhez szükségesek bizonyos sarokszámok, angolul KPI számok leírására is.

 

5. Marketing stratégia

A marketing terv legterjedelmesebb, legjobban kidolgozott fejezete, amelyben tervet állítunk fel a korábban megfogalmazott céljaink elérésére. Ennek részei: árazás; termékstratégia; értékesítési stratégia; hirdetési stratégia; humánerőforrás; folyamatszervezés és folyamatfejlesztés; prioritások, felelősségi körök és határidők.

 

6. Marketing költségvetés

A rövid és hosszútávu céljain alapján megírt költségvetés: ki kell kalkulálni, hogy az egyes mérföldkövek elérése mennyi erőforrást fog igényelni. Arra is célszerű tervet felállítani, ha a cégünk pénzszűkébe kerül. Fontos, hogy cégünk minden helyzetben képes legyen elérni a célpiacot!

 

Völgyi-Szabó Judit
PPC MANAGER

Akik minket választottakÜgyfeleink

Akiket mi választottunkPartnereink