BlogCikkeinkből


Szerző: Laczkó Balázs

10 AdWords hiba, amit kezdőként elkövethetünk

A kis- és nagyvállalkozások számának növekedése egyben az online hirdetésre szánt összegek emelkedését is jelenti – ez különösen igaz a Google AdWords esetében.

Egy rosszul menedzselt hirdetési kampány azonban csak elpazarolja a nehezen megszerzett profitunkat és csökkenti a konverziós potenciálunkat.

A következőkben 10 olyan hibát mutatunk be, amelybe a kezdő AdWords-felhasználók igen gyakran beleesnek.

 

1. Nem fogalmazunk meg USP-t

A USP (Unique Selling Proposition) jelentése „egyedi értékesítési ajánlat”, mely az eladásra kínált termék vagy szolgáltatás egyedi tulajdonságait foglalja magába.

Egy-egy hirdetés megírásakor nincs túl sok helyünk – mindössze 70 karakterünk (illetve 25 maga a cím), hogy egészen pontosak legyünk – arra, hogy közvetítsük potenciális vevőink felé üzenetünket, vagy értékesítsük számukra termékeinket. Éppen ezért ezt a rendelkezésre álló szűkös helyet okosan használjuk ki – győzzük meg a felhasználókat arról, hogy érdemes a hirdetésünkre kattintaniuk.

Tegyük fel magunknak a kérdést: miért klikkeljenek a többi hirdetés helyett éppen a miénkre? Miért válasszák a mi hirdetésünket az organikus találati lista eredményei helyett?

Legyünk lényegre törőek a termékünket vagy szolgáltatásunkat egyedivé tevő tulajdonságok hirdetésbe foglalásakor! Ingyenes házhoz szállítást biztosítunk, esetleg egy szuper akciót vagy időszakos ajánlatot kínálunk a vásárlóinknak? Mitől jobbak a mi termékeink, mint a versenytársainké?

Íme néhány jó hirdetési példa „lego játék” és „bio webáruház” kulcsszóra:

 

2. Nem állítunk be költségkeretet

Mielőtt élesítjük hirdetési kampányunkat, határozzuk meg a költségkeretet az AdWords számára – és ragaszkodjunk hozzá!

Legyünk óvatosak, könnyű ugyanis túlkölteni – különösen akkor, ha több kampányt tesztelünk különböző célzásokkal. Számoljunk a kampány időtartama alapján, és ennek megfelelően kalkuláljuk ki a napi költést. A napi költségeink változni fognak, mivel a napi költés a havonkénti napi átlagon alapul.

Mindegy tehát, hogy egyszemélyes vállalkozás vagyunk-e korlátozott anyagi lehetőségekkel vagy egy nagyvállalat marketingesei, egy a lényeg: ügyeljünk a költségkeretre!

 

3. Nincs befejező dátuma a kampányunknak

Még ha új is számunkra a Google AdWords, ezzel akkor is tisztában kell lennünk. Mindig határozzuk meg a kampányunk kezdő és befejező dátumát! A hirdetés ugyanis pénzbe kerül…

Határozzuk meg a kampányunk célkitűzéseit:

Eladásösztönzés a célunk?
Konverzióra van szükségünk egy eseményhez?
Növelni szeretnék az eladásainkat ebben a hónapban?

Adjuk meg a hirdetéseink kezdő és befejező dátumát a kampánycélkitűzéseknek megfelelően! Régen ez nem volt ennyire egyértelmű, így sok vállalkozás komoly összegeket dobott ki az ablakon.

Még ha a hirdetési céljaink nincsenek is egy bizonyos időponthoz kötve, mindig adjunk meg befejező dátumot! Hiszen e nélkül a kampányaink csak futnak, futnak és futnak – a bankszámlánk pedig egyre csak apad…

 

4. Túlbonyolítjuk a hirdetéseinket

Törekedjünk az egyszerűségre! Hogy növelni tudjuk a konverzióink számát, hirdetéseinkben fogalmazzunk szabatosan és egyszerűen! A potenciális vevőink körülbelül fél másodperc alatt ítélik meg a hirdetésünket, ezért elengedhetetlen, hogy tömören és világosan tudassuk velük az ajánlatunkat. Így akár egy-két másodperccel is hosszabb ideig tudhatjuk magunkénak a figyelmüket.

Ne készítsünk olyan hirdetéseket, amelyek egyszerre minden termékünkre vonatkoznak! Fogalmazzunk célzott hirdetési szövegeket, hiszen ezzel minden egyes hirdetéscsoportunk konverzióját növelhetjük. A megjelenített URL minden esetben legyen rövid – még akkor is, ha a céloldal címe esetleg hosszú is.

 

5. Nem foglaljuk bele a kulcsszót a hirdetésünkbe

Minden esetben helyezzük el a fő kulcsszavaink egyikét a főcímben vagy leírásban. A Google a keresési egyezések alapján rangsorolja a hirdetéseket, éppen ezért minél inkább megfelel a hirdetésünk szövege a kulcsszavas keresésnek, annál előkelőbb helyen jeleníti meg a kereső.

Ha tehát a kulcsszavainkra olyan magas a verseny, mint például arra, hogy „ékszer”, és nem használjuk a hirdetéseinkben ezt a kifejezést, akkor azok nagy valószínűséggel nem is jelennek majd meg a legnépszerűbbek között.

Példának okáért nézzük meg, hogy az „ékszer” kulcsszóra történő keresés esetén hányszor szerepel az első három szponzorált hirdetésben a szóban forgó kifejezés:

Ennek ellenére körültekintően kell eljárnunk, mivel a Google azt sem veszi jó néven, ha a hirdetéseinket teletömjük ezekkel a kulcsszavakkal.

 

6. Túl sok kulcsszót alkalmazunk

Minél célzottabb a kampányunk, annál magasabb konverziót ér majd el. A kulcsszavak optimális száma 5 és 20 között bármennyi lehet. 20-nál több kulcsszó alkalmazása megdrágíthatja a hirdetéseinket – és nem is tesz lehetővé megfelelő célzást. Ez attól függetlenül is igaz, hogy a kampányunk általános egyezésen, kifejezés egyezésen vagy pontos egyezésen alapul.

Mielőtt belekezdünk az AdWords kampányunkba, gondoljuk át, mit kínálunk, mik a céljaink és kik a potenciális vásárlóink. Ezt követően listázzuk ki azokat a kulcsszavakat, amelyekről azt gondoljuk, hogy a vevőink is használnának, amikor a termékeinkre keresnek rá. A Google automatizált kulcsszó javaslatokat tesz számunkra a hirdetési szövegünket alapul véve.

Abban az esetben, ha úgy érezzük, a céljaink sokkal szerteágazóbbak annál, mintsem hogy 20 kulcsszó alkalmazása elegendő legyen, gondoljuk újra! Szűkítsük le a hirdetésünktől elvárt célkitűzéseinket, hiszen mindig futtathatunk egymással párhuzamosan több hirdetést is, mindegyiket konkrét keresésekre célozva.

Tipp: ha elakadunk a kulcsszóötletek keresésében, használjuk az AdWords kulcsszótervezőjét. Haladó felhasználók éljenek a kizáró kulcsszavak megadásának lehetőségével is, mivel így alacsonyan tarthatják a kattintásonkénti költséget (CPC), növelhetik az átakattintási arányt (CTR), és jó ROI mutatóra (befektetés megtérülésének mutatója) tehetnek szert.

 

7. Megfeledkezünk az A/B (split) tesztelésről

Ne dőljünk hátra a székünkben azt gondolva, hogy csak azért, mert van egy hirdetésünk, minden megy a maga útján. A Google AdWords szépsége abban rejlik, hogy tonnányi szuperpontos, valós idejű mérő- és elemzőeszköz áll rendelkezésünkre a hirdetések teljesítményének nyomon követésére.

Adott számunkra a lehetőség, hogy az elköltött forintjaink után a lehető legjobb konverziós arányt érjük el, éljünk tehát a lehetőséggel!

Alkalmazzunk A/B tesztet (vagy haladók többváltozós tesztet) a következők esetében:

főcím
leírás
cselekvésre ösztönző (CTA) fedvény
vizuális elemek
URL címek
landing oldal stb.
Az A/B teszteléshez először készítsünk egy hirdetéscsoportot, majd ezen belül kétféle hirdetést, egy kontrollhirdetést (A) és egy másikat eltérő főcímmel és leírással (B). Futtassuk a két hirdetést néhány napig párhuzamosan, hogy megtudjuk, melyik teljesít jobban. Ezt követően értelemszerűen a jobban teljesítőt használjuk a kampány időtartama alatt (vagy teszteljük újra). Szüneteltessük vagy töröljük a rosszul teljesítő hirdetést.

Megjegyzés: a Google képes automatizálni az A/B tesztelésünket úgy, hogy a jobban konvertálót futtatja.

 

8. Megtévesztő hirdetési szövegeket írunk

A legrosszabb dolgok egyike, amit tehetünk, ha ellentmondó vagy félrevezető hirdetéseket készítünk. Amennyiben eddig jó úton haladtunk afelé, hogy az elköltött forintjainkért cserébe magas konverziós arány legyen a jutalmunk, ne rontsuk el azzal, hogy például irreleváns landing oldalra irányítjuk a hirdetésünkről a felhasználókat.

Győződjünk meg arról, hogy a hirdetésünk szövege összhangban van a landing oldalunkkal! Ha ez nem teljesül, a potenciális vevőink nem fognak bízni bennünk, és az összeg, amit a hirdetéseinkre költöttünk, pusztán ablakon kidobott pénz lesz.

Ha mondjuk egy rosé aranyból készült karikagyűrűt hirdetünk, és az erre vonatkozó konkrét információkat a leírásban is elhelyeztük, akkor a felhasználó azáltal, hogy rátalált a hirdetésünkre, minden kétséget kizáróan erre a konkrét termékre kíváncsi. Éppen ezért a hirdetés is arra a karikagyűrűre mutasson, amelyik rosé aranyból, nem pedig fehér aranyból vagy ezüstből készült. Nagyobb konverziós arányt érhetünk el, ha a potenciális vevő számára minden adott a vásárláshoz.

 

9. Nincs egyértelmű CTA

A call-to-actionök, azaz cselekvésre ösztönző elemek kiemelten fontosak a kattintás alapú (PPC) hirdetéseink elkészítése során. Világosan tudassuk a potenciális vevővel, hogy mit kínálunk számára, és ennek az eléréséhez mit kell tennie.

Írhatunk különböző CTA-t minden egyes kampányhoz, de végső soron csak egyetlen lehetőségünk van arra, hogy az olvasó tudtára adjuk, pontosan milyen lépést várunk tőle, és mit tegyen, ha kattintott, azaz a landing oldalunkra navigált.

Tegyük egyértelművé a szándékunkat, így megnövelhetjük a konverziós rátánkat – a kampányunk célkitűzésétől függetlenül. Ha az eladás a célunk, akkor használjunk olyan cselekvésre ösztönző kifejezéseket, mint például a „vásároljon most”, „nézzen szét”, ahogyan az ebben a példában is látható:

 

10. Mindenkit egy kalap alá veszünk

A Google AdWords nem a „spray and pray” marketingről szól. Nem lehet úgy kezelni, mint egy képzeletbeli automata sorozatlövő fegyvert, amivel kilőjük a hirdetéseinket, és kivétel nélkül mindenkit lesorozunk vele.

Az AdWords hihetetlenül jól célozható hirdetési lehetőségeket biztosít számunkra. Ne futtassunk egyetlen általános hirdetést, ami a kezdőoldalunkra mutat, és tucatnyi különböző kulcsszavas keresésre jelenik meg! Ezzel a módszerrel nem fog megtérülni az anyagi befektetésünk.

Még ha az online hirdetésre elkülönített büdzsénk szűkös is, mindenképpen célozzuk a kampányainkat, hogy kiderüljön számunkra, kik azok, akik a mi termékeinkre vagy szolgáltatásainkra tartanak igényt. Készítsünk többféle hirdetést, és teszteljük őket! Határozzuk meg, melyik hirdetés éri el a megfelelő ügyfelet, aztán csavarjunk rajta egyet, hogy még több konverziót érjünk el!

Vegyük például ugyanannak a nyelviskolának két különböző hirdetését. A felső hirdetés a „nyelvtanfolyam”, míg az alsó az „olasz nyelvtanfolyam” kulcsszóra jelenik meg a szponzorált hirdetések közt. A második hirdetés már a főcímében tartalmazza az „olasz” kifejezést annak érdekében, hogy azonnal kapcsolódjon a felhasználó keresési igényéhez, aki éppen ez iránt a konkrét szolgáltatás iránt érdeklődik.

 

A Google AdWords kezelése a kezdők számára kissé „ijesztőnek” és bonyolultnak tűnhet, de ne aggódjunk! Használjuk ezeket a tippeket arra, hogy elkerüljük a gyakori AdWords-hibákat, és előbb-utóbb már észrevétlenül sem fogjuk elkövetni őket!

 

Laczkó Balázs

Akik minket választottakÜgyfeleink

Akiket mi választottunkPartnereink